Sammanfattning
Under våren 2020 genomförde Stiftelsen
Swecare en undersökning bland sina medlemmar om hur dessa påverkats av den
pågående covid 19-pandemin med särskilt fokus på exportverksamheten. I
undersökningen ingick 54 företag och organisationer. Materialet kompletterades
med djupintervjuer med branschorganisationer och rapporter från bland annat
Business Sweden. Under hösten genomfördes en uppföljande analys för att följa
hur medlemmarna upplevde utvecklingen. Den uppföljande enkäten besvarades av 33
medlemmar, vilket motsvarar drygt en tredjedel av medlemmarna. Utifrån svaren från
dessa drar Swecare slutsatserna att majoriteten av företagen fortfarande påverkas
negativt i sin internationaliseringsförmåga och att det även fortsättningsvis
är de minsta bolagen som drabbas hårdast.[1]
Precis som under våren är försäljning och därmed export av produkter och
tjänster fortfarande ett problem för de flesta av företagen. Däremot
rapporterade ett antal företag om en positiv utveckling på exportområdet där de
nya behov som pandemin skapat bedöms ha lett till ökad efterfrågan och försäljning
under sommaren och hösten.
Majoriteten av de svarande i vårens enkät bedömde den generella utvecklingen framöver som negativ. I höstens uppföljande studie tycks denna bedömning ändrats och en majoritet svarar istället att de ser positivt på utvecklingen framåt. Det ger hopp om nya möjligheter för svenska lösningar inom life science-sektorn trots en pågående andra våg av covid-19.
Inledning
Utbrottet av covid-19 ligger nu
flera månader tillbaka i tiden men utmaningarna fortsätter, i synnerhet med den
kraftiga ökningen av smittade som nu återigen breder ut sig i många länder världen
över. Liksom andra branscher har life science-branschen varit tvungen att
anpassa sig efter de nya förhållandena. Många har visat på god
anpassningsförmåga och presenterat nya produkter och tjänster liksom nya och innovativa
sätt att arbeta och finna logistiklösningar. Dock var många av de svarande i
vårens undersökning oroade och såg negativt på den framtida utvecklingen.
Efter Swecares undersökning från
april och maj 2020 genomfördes under oktober en uppföljande undersökning för
att få en inblick i hur pandemin fortsätter att påverka Swecares medlemmar och
den svenska life science-industrin generellt. De svarande har vid båda
tillfällena motsvarat förhållandena i Swecares medlemsbas relativt väl vad
gäller storlek. Detsamma gäller segment, där flest medtech företag svarade på
undersökningen, följd av aktörer inom tjänster (ej digital), IT/digitala
aktörer och pharma-aktörer. Fördelningen av svarande medlemmars storlek och
segment är samma i de två undersökningarna men i den senare ingår ett mindre
underlag.
Påverkan på export och
internationalisering
Precis som i vårens undersökning
påvisar även den uppföljande undersökningen att pandemin har haft och
fortsätter att ha en påverkan på medlemsföretagens export- och
internationaliseringsförmåga. De flesta svarande, 45%, uppger att de påverkades
negativt av pandemins effekter och 27% svarade att de påverkades både
positivt och negativt. I vårens undersökning uppgav en knapp majoritet att de
påverkats negativt men nästan lika många att de påverkats både positivt och
negativt. Enligt en studie från Exportkreditnämnden (EKN) i september 2020
uppvisas liknande resultat, där ungefär hälften av tillfrågade bolag upplever
en nedgång av exporten, vilket kan jämföras med en majoritet under juni.[2]
De svarande från Swecares undersökning som
uppgav att de påverkats enbart negativt återfinns fortfarande bland de minsta
företagen i undersökningen. Enligt LIF fortsätter läkemedelsföretagens påverkan
vara positiv i huvudsak.[3]
”Läkemedelsföretag ses nu som nyckelaktörer för framtiden.”
Läkemedelsindustriföreningen
Vidare verkar produktion,
logistik och utförande av tjänster inte vara lika problematiskt för medlemmarna
längre. Däremot är försäljning och därmed export av produkter och tjänster fortfarande
ett problem för majoriteten av företagen, på ett liknande sätt som under våren.
För vissa företag är tillgången till kunder fortfarande svår eller omöjlig,
medan andra beskriver att det är restriktioner av olika slag som fortsätter påverka
möjligheterna till internationalisering. Enligt Swedish Medtech rapporterar
deras medlemsföretag en liknande problematik i tillgången till kunder samt att
reserestriktioner har påverkat den fria rörligheten av företagens personal.[4]
Ett företag som inte har kunnat
träffa kunder är ObsteCare AB:
”[Vi har i]ngen möjlighet att träffa potentiella distributörer via mässor. [Det är inte] möjligt för befintliga distributörer att ha fysiska möten på sjukhus och bedriva försäljning."
De företag som påverkades
positivt av covid-19 lyfte att försäljningen av deras produkter
eller tjänster har gått upp. Detta bedöms vara en effekt av de nya behov som pandemin
skapat och som rapporterades under vårens undersökning samt det genombrott som
den digitala utvecklingen fått.
Bedömningen av utvecklingen
framöver
I vårens undersökning bedömde de
flesta svarande att utvecklingen kommer påverka dem negativt framöver, många
uppgav dock att det var för tidigt att svara på den frågan. I uppföljningen kan
man skönja en mer positiv syn på utvecklingen det kommande året. Det är
framförallt bland de små och minsta svarande inom medtech-segmentet som förändringen
skett. EKNs studie uppger liknande resultat där företagen har tydligt mer
optimistiska förväntningar gällande export det kommande kvartalet.[5] Swedish
Medtechs medlemsföretag gör en liknande mer positiv bedömning för utvecklingen
under hösten och de närmaste två åren.[6]
Slutsatser
Pandemin fortsätter att påverka
företagen inom life science-sektorn negativt. I synnerhet är det möjligheterna
till försäljning och export som är fortsatt svår och detta drabbar framförallt de
mindre företagen. Trots detta gör de svarande i högre utsträckning en positiv
bedömning av den framtida utvecklingen. De flesta företag som gör en positiv
bedömning av utvecklingen det närmast året är också sådana som rapporterat att
företagets exportverksamhet påverkats negativt av covid-19. I den tidigare
undersökningen uppgav många att de tyckte sig se att ett större fokus på
sjukvårdssystemen samt nya behov av exempelvis digitala lösningar kunde
innebära stora möjligheter framöver. Den än mer positiva synen på framtiden
skulle kunna vara ett tecken på att dessa nya behov omsatts i faktisk
efterfrågan på vissa företags produkter och tjänster.
Även Swedish Medtechs
undersökningar visar liknande resultat där man tycker sig se att de behov som skapades
under våren nu har utvecklats till efterfrågan på vissa produkter och tjänster
och en snabbare försäljning. Dock återstår det att se om efterfrågan kommer
kvarstå i längden/framtiden.[7]
För att ta del av den första undersökningen, klicka här.
[1]
Majoriteten av Swecares medlemmar är små eller mycket små. Vad gäller segment
finns de flesta inom medtech.
[2] Studie
av Exportkreditnämnden, genomfört av Demoskop, september 2020 (https://www.ekn.se/om-ekn/nyhetsrum/arkiv/2020/pressmeddelanden/demoskop-sept/)
[3] Från
intervju med LIF, 9 november 2020
[4] Från
intervju med Swedish Medtech, 28 oktober 2020.
[5] Studie
av Exportkreditnämnden, genomfört av Demoskop, september 2020 (https://www.ekn.se/om-ekn/nyhetsrum/arkiv/2020/pressmeddelanden/demoskop-sept/)
[6] Från
intervju med Swedish Medtech, 28 oktober 2020.
[7] Från
intervju med Swedish Medtech, 28 oktober 2020.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar