Visiba Care är en
skalbar teknisk plattform som ger vårdorganisationer möjlighet att öppna en
eller flera digitala mottagningar. Företaget grundades 2014 som ett svar på en
diskussion grundarna hade om varför man upplevde att det var så svårt att få
kontakt med vården när man var sjuk. Ingen liknande lösning fanns vid den
tidpunkten på den nordiska marknaden och få trodde att digitala vårdbesök
skulle kunna ersätta fysiska möten. Idag finns Visiba Care i drygt hälften av de svenska
regionerna, både bland privata och offentliga vårdgivare, och dessutom på tre
utlandsmarknader. Plattformen används inom många olika vårdverksamheter, både inom primärvård , specialistvård och kommunal vård och omsorg. Under våren och i skuggan av Covid-19-utbrottet har
vårdens digitalisering aktualiserats. Det är bråda dagar för de som erbjuder
digitala tjänster, men vi har lyckats få en pratstund med Johan som är VD.
Hej Johan Gustafsson
vd på Visiba Care och ledamot i Swecares styrelse,
Ni var redan innan
Coronautbrottet ett företag på uppgång, men hur har ni påverkats av det pågående
Corona-utbrottet?
Det har påverkat oss
jättemycket. Vi är ju ett företag som haft en bra tillväxt sedan start, men nu
under våren har det formligen exploderat. Vår omsättning har ökat
med ca 200
procent.
Vad är det som
förändrats?
Det som tidigare har gått i ganska långsam
takt har plötsligt genomförts på
väldigt kort tid. Vi har upplevt det som att det nästan inte har funnits
några bromsar. Det som var planerat att införas över kanske två
år, gick plötsligt på en månad. Ser vi enbart till
digitalisering, skulle vi nog lugnt kunna säga
att kunderna flyttats framåt i tiden ett par år. Det har varit en ganska häftig
resa. Framförallt har vi jobbat med uppskalning
av digitala vårdmöten. Det har tillkommit några nya kunder, men i Sverige har
det främst varit fokus på befintliga kunder. Det vi har kunnat se är att vissa har varit väl förberedda
och därför kunnat
göra uppskalningen på ett bra sätt, medan
andra stod sämre rustade och behövde jobba med det som fanns på plats, ibland
en rätt föråldrad teknik. Det ska bli
intressant att följa framöver vilka som lyckas bra och vilka som blev lite
tagna på sängen.
Ni finns också i
andra länder, Norge och Storbritannien framförallt, hur har erfarenheterna
varit där?
Efterfrågan har varit
väldigt stor. I både Norge och UK har vi fått flera nya kunder och volymerna har
ökat kraftigt hos de befintliga. Genomgående har ett problem varit att ingen
haft tid att göra en ordentlig analys av vad de verkligen behövde. Läget har ju
varit närmast desperat, särskilt i Storbritannien. Man var bara tvungen att
hitta en lösning på hur folk skulle kunna komma till vården digitalt. Det
innebar också att man varit lite mindre noga med säkerheten. Här sticker Sverige ut lite, då vi här är väldigt måna om
säkerheten. Man loggar in med bank-id och
det är höga krav på oss som leverantör att skydda informationen. I
Storbritannien var det närmast ”strunta i säkerheten, bara ni löser problemet”.
Det ska bli intressant att följa hur det utvecklas…
Tror du att det
förändrade landskapet och den ökade tillgängligheten av digitala vårdtjänster
kommer att bestå när krisen lugnat sig?
Det är jättesvårt att
veta förstås. Men i Sverige har vi känslan att det är en mer permanent
utveckling som inte kommer gå tillbaka. Vi ser en fortsatt stor efterfrågan. I
Norge och UK har vi sett stora ökningar men faktiskt också en antydan att det
sjunker ihop lite nu när pandemin lugnat ned sig. Trots en viss tillbakagång
kommer det innebära stora skillnader i den digitala tillgängligheten jämfört
med tidigare, det är väldigt påtagligt, men det verkar vara en skillnad mot
Sverige. Om det har att göra med olika strategier eller högre IT-mognad i
Sverige vågar jag inte säga.
Har krisen haft
någon negativ påverkan på er och hur ser ni på framtiden post-corona?
Rent affärsmässigt har
det enbart inneburit en positiv påverkan om än extremt mycket arbete för
medarbetarna. Sedan har vi även påverkats av
de problem som uppstått hos våra kunder, t ex brist på rätt utrustning. Helt plötsligt fanns till exempel inte web-kameror och headsets
att få tag på… Sedan påverkas vi ju förstås av att samhället i övrigt är
drabbat och att många kunder har en svår situation. Det kommer att finnas en stor vårdskuld
lång tid framöver som kan oroa. Vårdskulden kommer vården behöva förhålla sig till och därför ser vi ju också att det kommer bli fortsatt viktigt att arbeta digitalt och effektivt för
att beta av denna. För oss innebär det att finnas till hands och stötta vården att lösa
problemen genom smarta arbetssätt med
hjälp av vår teknik. Jag bedömer att det finns
en stor potential där och att vi har den
erfarenhet och kunskap som krävs för att bistå i detta arbete.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar