I måndags bjöd
Stockholm Digital Care in till en nätverkslunch om "Välfärdsteknik goes global" i samarbete Swecare. Stockholm Digital Care är ett EU-projekt med mål att
skapa tillväxt för SMEs i Stockholmsregionen som
arbetar med välfärdsteknik. Ett större utbud av välfärdsteknik för äldre
ska samtidigt bidra till ett självständigt liv och
välbefinnande för äldre som bor kvar hemma.
Swecare fick äran att hålla första presentationen efter en introduktion av Ann-Sofie Mårtensson på Stockholm Digital Care. Det var bra uppslutning av främst lite mindre företag som fick höra mer om olika aspekter på internationalisering.
|
Ann-Sofie Mårtensson från Stockholm Digital Care |
Vi berättade förstås om hur Swecare jobbar för att öka kontakter och samverkan mellan svenska företag och relevanta aktörer på andra marknader. Därefter kom Adam Edström på RISE med matnyttig information om av Enterprise Europe Network (EEN) kan erbjuda för stöd för ambitiösa SMEs som vill växa internationellt. I detta ingår stöd till partnersök och nätverkande, råd om bla lagar och standards, marknadsinformation samt stöd för att hitta finansiering - och mycket mer. Titta på
https://enterpriseeurope.se/ för mer information!
|
Adam Edström, RISE om EEN |
Andra delen av seminariet bestod av två utmärkta presentationer från Camanio Care och Zenicor. Camanio Care AB utvecklar innovativa lösningar för omsorg i hemmet med individen i cdntrum och fokus på aktivering, måltid och digital omsorg. Zenicor Medical Systems AB har utvecklat ett system för tidig diagnos av arytmier och strokeprevention.
Dessa två Swecare medlemmar har gett sig ut på en internationell resa med något olika strategier. Camanio arbetar främst via väl valda distributörer i Asien, Mellanöstern och ett 10-tal europeiska länder. USA är undantaget, där man valt att etablera ett dotterbolag. Zenicor har istället satsat på att bygga upp en egen internationell försäljningsorganisation och finns idag i 10 länder i Europa. I övrigt fanns det flera gemensamma nämnare i presentationerna, såsom fokus på personliga relationer, gör läxan: samla marknadsinformation, ta reda på vem som betalar och vem som är kunden. Pioritera sedan marknaderna baserat på detta men även vilken kunskap och kompetens som företaget har tillgång till (eller kan skaffa sig), var beredd att anpassa affärsmodellen utifrån marknaden, och sist men inte minst: ha uthållighet.
|
Jasmine Dahlberg från Camanio Care och Caroline Mellstig Theimer från Zenicor samtalar med Ann-Sofie |
Alltihop avslutades med ett livfullt nätverkande, där visitkort utbyttes, frågor bollades och kaffe dracks.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar