Det var en
uppskattad summering som Björn Axelsson på UK
Department for International Trade gjorde av den
uppdaterade industriella
strategin för life science på 75 sidor
skriven av professor Sir John Bell till regeringen. Strategin är indelad i
ideer, människor, infrastruktur, affärsklimat, platser och de förslag som
insamlats är del av den öppna inbjudan till industrin att föreslå åtgärder som
gör att den brittiska life science sektorn som omsätter £64 miljarder årligen
och har över 233 000 anställda ska hålla sig konkurrenskraftigt även efter
brexit.
Denna rapport
som är en del av den bredare
industriella strategin ska stå som
grund för en så kallad Sector Deal mellan regeringen och industrin. Den som nu presenteras är en utav totalt
4 som lanseras och några av de tydligaste dragen handlar om större
investeringar från staten och industrin tillsammans. Några exempel är att
staten ökar sin R&D budget från det moderata 1.7 % till 2.4 % av BNP,
vilket procentuellt fortfarande är långt efter länder som Israel, Japan och de
nordiska länderna men i absoluta tal skulle föra landet till den grupp av 5-6
länder som investerar mest på forskning och utveckling.
Ett annat exempel
är att skapa samverkansplattformar mellan privata och publika aktörer inom life
science och vård såsom HARP (Health Advanced Research Programme) startas,
stärka kapaciteten och effektiviteten för kliniska prövningar, £146 miljoner av
staten investerat i läkemedelstillverkning (som matchas av en både en
industriell strategisk fond på £253 miljoner och bolagssatsningar från bl.a
NovoNordisk, GSK, AstraZeneca, MSD och Cobra). Detta kopplat med satsningar för
snabbare innovationsupptag i NHS genom satsningar på medtech- och digitala
innovationshubbar, samt intraprenöskap gör att finns anledning även för svenska
bolag att hålla sig a jour med utvecklingen.
Trotts att
stimulansåtgärderna främst är riktade mot den inhemska industrin, så menade de
inbjudna talarna från Storbritannien som representerade GRS och Accelerate
UK att den inhemska marknaden är så beroende
av importerade produkter och tjänster att både utmaningarna och stimulansen
mest påverkar den inhemska industrin. För svenska bolag är det (fortfarande) business-as-usual
och det är viktigt att inte stirra sig blind på det som sker på makronivå utan
att bearbeta kunderna som främst är inom NHS intensivt och ihärdigt då
företagskulturen generellt är mer konkurrensorienterad, samtidigt som de fyra
nationella NHS (Wales, England, Skottland och Nordirland) med övriga relevanta
organisationer kan upplevas som en seg koloss om man inte hamnat rätt i
organisationen. Att komma rätt i handlar både om att identifiera rätt partners
på plats, men också om att ingå i ”rätt” kretsar då medlemskap i olika
grupperingar och föreningar är en del av affärskulturen, eller som det något
skämtsamt påpekades att lyckas i Storbritannien handlar om att nätverka i
London och sälja utanför.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar