Morgonen inleddes utav en bakgrund till Swecares tidigare
satsningar i Ryssland av Nima Jokilaakso, samt de aktiviteter som på sistone
skett från offentligt håll, även om relationen fortfarande är ansträngd. Efter en tour-de-table presenterade Per-Olof
Egli från Thriatlon som beskrev hur den ryska sjukvårdens situation, hur rysk
ekonomi utvecklats och vilka effekter sanktionerna haft. En viktig presentation
då det ofta upplevs finnas en brist på kunskap kring hur behov och
företagssituationen i Ryssland är idag, då det ofta överskuggas av den
politiska debatten i Sverige. Där andra europeiska länder aktivt söker affärer
på marknaden medan den svenska närvaron på marknaden är relativt liten.
Eurasian Economic
Union, ett frihandelsavtal i regionen som har likheter med NAFTA
diskuterades. För affärer inom sjukvården behövs federalt accept men avtalen
sker mer på regionnivå (totalt 85 st), stor variation av typ av regioner finns
(med egna hälsovårdsministerier), vilket självstyre man har och ekonomisk
kapacitet. Målen från PM Medvedev är att öka folkhälsan, öka läkarkårens
kompetens och antal, och höja kvaliteten i vårdens organisation togs upp. Samt
vilka möjligheter de planer på förbättrad kundservice och renlighet i vården
kan ha för svenska bolag.
Ryssland har fler sjukhussängar (82) och läkare (46) per
1000 innevånare än OECD snittet på ca 60 respektive 30, vilket är nästan 4 ggr fler
sängplatser men ungefär lika många läkare som i Sverige. Ändå finns önskemål om
att öka kvantitet och kvalitet. Den egna produktionen av läkemedel och
medicintekniska produkter och tjänster står man själv för 4/5 av kvantiteten
men enbart 1/5 av värdet, vilket betyder att man massproducerar de billigare
varorna medan man importerar de dyrare från utlandet. Det mesta av importen är
från EU, men fördelat på land är
Kina,
Tyskland och USA de största exportörerna till Ryssland. Det finns enorma behov för eHälsa i
Ryssland, särskilt de mindre befolkade delarna, men man ligger efter i
utvecklingen och nödvändig IT-infrastruktur saknas, och lagstiftningen har
länge varit eftersatt på området (precis som i resten av världen). Spännande
nog räknar man med att till 2025 ha fått fram en e-hälsoinfrastruktur på
federal och regional nivå. Ett perfekt läge att utvärdera vår egen eHälsovision
och jämföra helt enkelt!
Sammanfattningsvis, så är behoven på svenska lösningar
stort, men det finns även hinder såsom importsubstituering, lokalisering,
bristande infrastruktur och endemisk korruption. Vi var dock överens om att
marknaden är för stor och nära för att ignorera.
До свида́ния!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar