Swecares egen Nima Jokilaakso, började därför med att
beskriva exporten som 2 väsensskilda verksamheter och hur förutsättningarna för
dessa också markant skiljer sig åt. Eftersom titeln främst syftade på det som
ofta kallas vårdexport användes detta som en grund, men jämfördes med exporten
av det som är ”klassiska” life science och healthcare produkter och tjänster.
Terminologin kring vårdexport och innehållet har en politisk
dimension som gör att det inte enbart är de vetenskapligt erkända
definitionerna som är relevanta. Vårdexporten är enligt de sk. ”care-bolagen”
kompetensöverföring och försäljning av tjänster inom hälso- och sjukvård på en
internationell marknad. Detta innefattar allt från offentlig och privat svensk
vård av utländska patienter i Sverige eller utomlands (dvs. i akademisk mening
medicinturism) men också utbildning av utländska vårdpersonal i Sverige eller
utomlands, samt rådgivningstjänster och drift av utländska sjukhus. En sådan
här bred definition på vårdexport inkluderar ofta i debatten även hälsoturism.
Problematiken som diskuterades flitigt av publiken och
panelen är den politiska dimensionen, där både termerna som innehåller ordet
”turism” anses ofint, då det i första hand skapar associationer till spa,
wellness, skönhetsvård som hälsoturismen innefattar, till rika shejker som åker
”gräddfil i vården” i fallet med specialistvård som medicinturismen innefattar
och även i vissa fall till Göran Perssons definition på socialturism. Vidare
lyftes frågan om vinter-i-välfärden-debatten upp som en aspekt som gör att care-bolagen
hellre använder sig av definitionen vårdexport även i de fall det handlar om
medicinturism även om det kanske inte är vetenskapligt korrekt terminologi.
Så har ord och politik betydelse? Absolut, då jämförelsen
med exporten av klassiska Life science och Healthcare produkter och tjänster
dvs. det som privata bolag producerar och säljer är markant.
Sverige ligger både efter inom vårdexport och de fåtal
care-bolag som finns på de svenska universitetssjukhusen och landstingen
omsätter bara 0,1 % av den globala marknaden och har ca 10 st anställda vardera
och mottar hundratals patienter årligen, så är Sverige fortfarande ett ledande
land inom Life science och Healthcare produkter och tjänster, och står för 7 %
av Sveriges totala export och enbart medtech-branschen har ca 20 000
anställda. Dessa verksamheter har helt
enkelt olika förutsättningar, för medan vårdexporten i Sverige är ifrågasatt
och ingen nationell plan finns för den i samma sätt som jämförbara länder i
Europa som varit framgångsrika inom vårdexport så har life science branschen
ett gott stöd.
Niclas Jakobsson, på Socialdepartementet lyfte upp att medan
en nationell plan saknas för vårdexporten så arbetar både Socialdepartementet
och Swecare tillsammans med att främja både vårdexporten och exporten av Life
science och Healthcare produkter och tjänster. Att stödet för verksamheten
funnits sedan innan och att den sittande regeringen dubblerat sin finansiering
för det exportfrämjande arbetet inom området. Vidare beskrev han att frågan är
viktig hos flertalet statsmän och att det behövs då det som sagt finns stort
motstånd i dessa frågor.
Så vad består motståndet i kan man ju undra? -det finns ju
såklart både okunskap och ideologiska anledningar men främst är det ett koncept
som kräver en del pedagogisk kunskap att förklara att det inte är ett
nollsumme-spel där någon vinner på en annans bekostnad utan att båda parter kan
tjäna på upplägget.
Det var även spännande att höra Paula Hassoon, vd Global Pharma Consulting lyfta
regioner med stor tillväxtpotential såsom MENA, särskilt gulfstaterna och Irak
som framtidsmarknader för svensk vårdexport. Precis som hon förklarade kan det
för enskilda bolag vara värt att titta längre än de traditionella marknaderna i
Norra Europa och USA som står för den största delen av marknaden idag. Förutsättningarna är helt enkelt fortfarande goda men en kraftsamling
behövs.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar