torsdag 17 november 2016


Swecare ledde paneldiskussion om läkemedelsbolagens roll i Digital Medicin på Europas största Life Science-partneringkonferens.


 
Det var ett intressant upplägg att börja BIO-Europe i Köln, 7-9 November med paneldiskussioner före keynote-sessionen på huvudscen på gigantiska Koelnmesse vilket gjorde att första sessionen ledd utav Swecares Nima Jokilaakso drog stor publik och flertalet journalister som var på plats.

Självklart bidrog paneldiskussionens titel ”Big Pharma´s approach to Digital Medicine” också till att dra publik då digitaliseringen fått större utrymme på denna klassiska life science – konferensinstitution.  BIO-Europe samlar årligen över 3500 personer från Europa, Nordamerika och Asien och under de hektiska dagarna hålls över 20 000 förbokade möten i de över tusen trånga bås som finns uppradade på mässgolvet. Paneldiskussionen om Digital Medicine var en önskad uppföljning på den paneldiskussion som hölls på BIO-Europe Spring tidigare i år i Stockholm. Den gången sammanfattade moderatorn Erika Rask från Meduniverse debatten med att digitaliseringens utmaningar med nya aktörer som tillkommer inom hälsoområdet gör att läkemedelsföretagen behöver bestämma sig om de ville driva utvecklingen i framsätet eller sitta med passivt i baksätet. En sammanfattning som både Mats Berggren (Merck) och Karolina Antonov (LIF) instämde i.

Hur skulle en internationell panel resonera kring ämnet digital medicin? Digital medicin, som ju är ett område som kombinerar framstegen inom individens biologi (genomics, proteomics, metabolomics etc), och de utökade möjligheter att mäta individens fysiologi (wearables etc) är ett hajpat-område i media och bland startups och investerare .

 

Tracy Mayne, Head of Medical Affairs Strategic Research på det amerikanska läkemedelsföretaget Purdue Pharma menade att det i det korta perspektivet inte var nödvändigt för ett läkemedelsföretag att vara aktiv inom området MEN att i det långa loppet helt avgörande för bolagets överlevnad. Han nämnde bland annat hur Fortune 500 listans bolag byts ut i snabbare takt, hur industrier kan på 20-30 år totalt förändras av nya aktörer. Han tyckte inte att IKT-bolag som Google, Apple etc skulle utgöra ett hot i nuläget men var noga med att påpeka att det inte är omöjligt att flertalet av dagens stora läkemedelsbolag slagits ut utav nya aktörer inom en relativt snar framtid.

 

Matthew Owens, Global Head Legal, Strategic Partnerships and Digital Medicine på Novartis som tagit en självkritisk ton till området blev riktigt glad när föregående talare kallade det mesta av konsumentprodukterna inom området för leksaker, och att det först är när life science-organisationer och vården kopplas in som det blir riktigt värdefullt för både patienter, brukare, läkemedelsbolagen och samhället. Matthew menade att området fortfarande är i en tidig fas men att Novartis är väldigt angelägna om att samarbeta med IKT-bolagen för att vara med och forma utvecklingen. Han nämnde vikten av sund skepticism för produkter och tjänster inom digital medicin.

 
Utöver läkemedelsbolagen fanns det representanter för bolag som använder sig utav den data som används inom Digital Medicin. Alexandra Eberhard, Executive VP Sciences på Signal Analytics berättade hur de arbetar med att samla in den externa data som finns tillgänglig globalt för att läkemedelsbolag och vården ska kunna göra bättre strategiska beslut.

 

Peter Neubeck, CMO på ExB Labs förtydligade att informationen från datat kan användas ner på projektnivå i hela kedjan av läkemedelsutveckling. Från forskning, kliniska studier till när läkemedlet är på marknaden. Deras lösning liknar IBM´s Watson och handlar alltså om hur man kan använda tillgänglig Big Data och Deep learning för att få fram information som annars hade tagit enormt lång tid att processa. Det var en intressant kontrast att höra hur läkemedelsbolagen främst pratade om postmarket medan databehandlingsföretagen hellre pratade om premarket.


 
Även om svensk konsensuskultur inte rådde var alla ändå överens om att digitaliseringen är här för att stanna och att digitaliseringen är en mer disruptiv än tidigare teknikdrivna-förändringar inom life science då den påverkar förutsättningarna för hela industrin i så många dimensioner. Vi lever i spännande tider!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar