Swecare ledde
paneldiskussion om läkemedelsbolagens roll i Digital Medicin
på Europas största Life Science-partneringkonferens.
Det var ett intressant upplägg att börja BIO-Europe i Köln,
7-9 November med paneldiskussioner före keynote-sessionen på huvudscen på
gigantiska Koelnmesse vilket gjorde att första sessionen ledd utav Swecares
Nima Jokilaakso drog stor publik och flertalet journalister som var på plats.
Självklart bidrog paneldiskussionens titel ”Big Pharma´s approach to Digital Medicine”
också till att dra publik då digitaliseringen fått större utrymme på denna
klassiska life science – konferensinstitution.
BIO-Europe samlar årligen över 3500 personer från Europa, Nordamerika
och Asien och under de hektiska dagarna hålls över 20 000 förbokade möten
i de över tusen trånga bås som finns uppradade på mässgolvet. Paneldiskussionen om Digital Medicine var en önskad uppföljning på den
paneldiskussion som hölls på BIO-Europe Spring tidigare i år i Stockholm. Den
gången sammanfattade moderatorn Erika Rask från Meduniverse debatten med att
digitaliseringens utmaningar med nya aktörer som tillkommer inom hälsoområdet
gör att läkemedelsföretagen behöver bestämma sig om de ville driva utvecklingen
i framsätet eller sitta med passivt i baksätet. En sammanfattning som både Mats
Berggren (Merck) och Karolina Antonov (LIF) instämde i.
Hur skulle en internationell panel resonera kring ämnet digital medicin? Digital medicin, som ju är ett område som kombinerar framstegen inom individens biologi (genomics, proteomics, metabolomics etc), och de utökade möjligheter att mäta individens fysiologi (wearables etc) är ett hajpat-område i media och bland startups och investerare .
Hur skulle en internationell panel resonera kring ämnet digital medicin? Digital medicin, som ju är ett område som kombinerar framstegen inom individens biologi (genomics, proteomics, metabolomics etc), och de utökade möjligheter att mäta individens fysiologi (wearables etc) är ett hajpat-område i media och bland startups och investerare .
Tracy Mayne, Head of Medical Affairs Strategic Research på det amerikanska läkemedelsföretaget Purdue Pharma menade att det i det korta perspektivet inte var nödvändigt för ett läkemedelsföretag att vara aktiv inom området MEN att i det långa loppet helt avgörande för bolagets överlevnad. Han nämnde bland annat hur Fortune 500 listans bolag byts ut i snabbare takt, hur industrier kan på 20-30 år totalt förändras av nya aktörer. Han tyckte inte att IKT-bolag som Google, Apple etc skulle utgöra ett hot i nuläget men var noga med att påpeka att det inte är omöjligt att flertalet av dagens stora läkemedelsbolag slagits ut utav nya aktörer inom en relativt snar framtid.
Matthew Owens, Global Head Legal, Strategic Partnerships and
Digital Medicine på Novartis som tagit en självkritisk ton till området blev
riktigt glad när föregående talare kallade det mesta av konsumentprodukterna
inom området för leksaker, och att det först är när life science-organisationer
och vården kopplas in som det blir riktigt värdefullt för både patienter,
brukare, läkemedelsbolagen och samhället. Matthew menade att området
fortfarande är i en tidig fas men att Novartis är väldigt angelägna om att
samarbeta med IKT-bolagen för att vara med och forma utvecklingen. Han nämnde
vikten av sund skepticism för produkter och tjänster inom digital medicin.
Utöver läkemedelsbolagen fanns det representanter för bolag
som använder sig utav den data som används inom Digital Medicin. Alexandra
Eberhard, Executive VP Sciences på Signal Analytics berättade hur de arbetar
med att samla in den externa data som finns tillgänglig globalt för att
läkemedelsbolag och vården ska kunna göra bättre strategiska beslut.
Peter Neubeck, CMO på ExB Labs förtydligade att
informationen från datat kan användas ner på projektnivå i hela kedjan av
läkemedelsutveckling. Från forskning, kliniska studier till när läkemedlet är
på marknaden. Deras lösning liknar IBM´s Watson och handlar alltså om hur man
kan använda tillgänglig Big Data och Deep learning för att få fram information
som annars hade tagit enormt lång tid att processa. Det var en intressant
kontrast att höra hur läkemedelsbolagen främst pratade om postmarket medan
databehandlingsföretagen hellre pratade om premarket.
Även om svensk konsensuskultur inte rådde var alla ändå överens om att
digitaliseringen är här för att stanna och att digitaliseringen är en mer disruptiv än tidigare
teknikdrivna-förändringar inom life science då den påverkar förutsättningarna
för hela industrin i så många dimensioner. Vi lever i spännande tider!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar